Thursday, May 9, 2024

Selamat Datang ke Young Living.

Young Living adalah pioneer dalam dunia essential oil. D. Gary Young (founder Young Living) adalah orang pertama yang membuat satu standard pemprosesan essential oil untuk di pasarkan.

Ok, dalam post tanak cerita essential oil banyak-banyak. Kita nak cerita pasal bisnes Young Living je OK. 

Firstly, Young Living adalah company Multilevel Marketing (MLM)

Yep, betul YL adalah sejenis MLM. Saya tahu, banyak benda buruk yang dikaitkan dengan MLM. Jadi hari ini saya nak terangkan balik apa sebenarnya MLM dan apa yang bestnya tentang MLM.

1. MLM memilih marketing melalui distributor, bukan media massa
Company yang memilih menjalankan perniagaan melalui MLM adalah company yang melaburkan bajet marketingnya kepada distributor instead memberkan kepada syarikat tv/ radio/ suratkhabar dan majalah.

Korang mesti perasan yang distributor mendapat paycheck yang lumayan bila ada ramai yang menjadi ahli di bawah dia kan. Ini bermakna, distributor tu menjadi pengiklan yang berjaya. Company akan membayar lebih kepada orang yang giat mempromosi dan berjaya mencari lebih ramai customer untuk company.

Sama tak, dengan bila company membayar syarikat tv untuk iklan, ia adalah untuk mendapatkan customer baru, betul tak? Young Living bawa bajet itu dan beri kepada distributor yang mendapatkan lebih customer untuk company.

2. Apabila anda membeli dengan distributor MLM, anda bantu dia. bukan tokey syarikat besar.

MLM memberi peluang kepada semua lapisan masyarakat untuk mendapatkan income. Jadi bila kita membeli barangan dari distributor MLM, kita akan membantu dia. Kita tak membantu tokey syarikat tv atau majalah untuk beli rumah atau kereta baru

3. Tiada minimum requirement untuk menyertai MLM
Kalau nak jadi doktor kena ada ijazah doktor yang perlu masa 6 tahun untuk belajar
Kalau nak jadi cikgu, kena ada ijazah guru
Kalau nak jadi model dan athlete, kena ada umur maksima

Kalau nak buat income dari pelaburan, nak kena ada duit nak di laburkan
Kalau nak buka kedai, nak kena ada modal.
Kalau nak kerja makan gaji, nak kena fikir kelayakan semua.

Pendek kata, banyak requirement kena penuhi.

Nak buat bisnes dengan Young Living, hanya ada satu requrement, iaitu menjadi ahli Young Living.
Of course kalau nak bisnes Young Living kena la beli barang seketul dua produk YL, baru la boleh promot. Semua lapisan masyarakat boleh masuk, dan jadi promoter YL.

4. Dah masuk Young Living, nak kena berenti kerja ke?
Nope takyah. Young Living is kerja yang boleh di buat along dengan kerja-kerja lain.

"Saya doktor, saya juga Young Living Distributor"
"Saya cikgu, saya juga Young Living Distrobutor"
"Saya petani, saya juga Young Living Distributor"
"Saya surirumah, saya juga Young Living Distributor"


5. Lumayan ke gaji Young Living?
Insyallah, lumayan. Bagi sesiapa yang rajin mempromosi, Insyallah akan dapat imbalan yang banyak.
Young Living memperuntukkan 51% dari profit syarikat kepada pengedarnya.

6. Apa yang saya perlu buat untuk buat bisnes ni?
Pertama, jadi ahli.
Kedua, dapatkan mana-mana2 produk Young Living yang korang nak try
Ketiga, share apa perasaan / pendapat / pengalaman / hasil yang korang dapat bila menggunakan produk Young Living.

Saya akhiri dengan satu video yang menerangkan apa itu MLM vs Pyramid Scheme


No comments:

Post a Comment

Promo Julai 2024