Monday, May 13, 2024

Demam Campak, apa nak buat?

 Musim demam campak kot sekarang, 4 dari 5 anak-anak saya kena demam campak. Yang remaja agak teruk. Yang kecil-kecil manja la plak.

Berikut essential oil yang saya guna untuk untuk kawal simptom campak. Kalau rasa teruk nau keadaan anak korang, bawa klinik la ya.



Mula-mula saya gunakan Lavender eo dan bedak sejuk. Bancuh bedak sejuk tu dalam piring, kemudian titiskan 5 ke 10 drop Lavender dalam bedak sejuk. Kacau-kacau dan sapu ke badan. Bedak sejuk tu membantu menyerap cairan campak tu, so takde la melekat ke kulit dan baju, nanti gatal. Bedak sejuk tu juga membantu menyejukkan badan.

Kemudian, bedak sejuk habis, saya malas beli baru, saya buat spray aje. Kali ni dengan Helichrysum. Helichrysum ni, property memperbaiki kulit dan melancarkan darah adalah superb. Lavender dah memadai, tapi Helichrysum ni super level up la. Saya bancuh  5 drop dalam botol spray kecil, dan spray ke badan. Nak buh banyak drop, sayang hehe. Mahal si Heli ni.



Kedua-dua eo beri kesan segera. Selepas application pertama, blisters yang gelembung terus kepek. Bila kering gini, tak la risau sangat anak terpecahkan blisters tu masa dok baring atau bergerak. Now, spray/sapu, 2 kali sehari, tunggu demam campak ni reda sendiri. 2 dari 4 dah boleh pergi sekolah hari ini, selepas seminggu cuti. Dah kering habis, tinggal parut2 yang akan ambil masa nak hilang. Parut-parut ni, boleh guna Lavender dan Frank


Selepas application pertama, yang gelembung2 ada air, jadi kering begini.

Jika nak order boleh whatsapp saya di https://oilinglion.wasap.my






No comments:

Post a Comment

Promo Julai 2024